Bekijk hier exclusief de eerste collectie van Belg Tom Van Dorpe voor The Kooples
© Artistiek directeur: Tom Van Dorpe, fotograaf: Hugo Comte, haarstylist: Pierre Saint Sever en make-upartiest: Cécile Paravina. Koppel: Marjan en Sakua.

Bekijk hier exclusief de eerste collectie van Belg Tom Van Dorpe voor The Kooples

Leestijd: 1 min

Jaren werkte hij als stylist voor grote merken zoals Rihanna/Fenty, Hugo Boss en Calvin Klein. Nu is Belg Tom Van Dorpe (36) de nieuwe artistiek directeur van het Franse modelabel The Kooples. Marie Claire mag exclusief de campagnebeelden van zijn eerste collectie voor het merk delen. 

/

Tom is geboren in Gent en scoorde zijn eerste job in de modewereld bij modellenbureau Dominique Models toen hij amper meerderjarig was. Hij ontdekte bijvoorbeeld Hanne Gaby Odiele en Cesar Casier. Door enkele stages bij modemagazines kwam hij na een tijdje terecht in het internationale circuit. Hij reisde de wereld rond om voor mediatitels als Vogue, Purple Magazine, V Magazine en The Wall Street Journal te werken en was ook aan de slag als stylist of consultant voor merken zoals Hugo Boss en Max Mara.

Tom Van Dorpe voor The Kooples

In juni dit jaar werd bekend dat hij de rol van artistiek directeur bij het Franse modelabel The Kooples op zich neemt. Voor zijn eerste collectie en bijhorende campagne liet hij zich inspireren door de basis van het rock-‘n-roll merk, namelijk het koppel als instituut. Zo zijn op de beelden verschillende echte koppels te zien, beroemd en niet, met hun namen en de tijd dat ze samen zijn erbij. Aangezien Van Dorpe de collectie ontwierp terwijl hij in quarantaine zat in Parijs, staat onze behoefte aan menselijk contact eveneens centraal.

“Ik denk dat het meest interessante aspect van de FW20 campagne het menselijk gevoel en de diepe connecties tussen de duo’s is”, aldus Van Dorpe. “Bij The Kooples hebben we dit idee van liefde en gemeenschap altijd gesteund.”

En de kleren? Die blijven voorlopig veelal focussen op de aloude sterktepunten van het Franse merk. Namelijk maatwerk voor haar en hem, leren jasjes, little black dresses, kwaliteitsvolle Japanse denim en “vintage” T-shirts.

Artistiek directeur: Tom Van Dorpe, fotograaf: Hugo Comte, haarstylist: Pierre Saint Sever en make-upartiest: Cécile Paravina. Koppel: Gaia en Anaia.

Artistiek directeur: Tom Van Dorpe, fotograaf: Hugo Comte, haarstylist: Pierre Saint Sever en make-upartiest: Cécile Paravina. Koppel: Ayesha en Daanisj. 

Artistiek directeur: Tom Van Dorpe, fotograaf: Hugo Comte, haarstylist: Pierre Saint Sever en make-upartiest: Cécile Paravina. Koppel: Axel en Anamaria. 

Artistiek directeur: Tom Van Dorpe, fotograaf: Hugo Comte, haarstylist: Pierre Saint Sever en make-upartiest: Cécile Paravina. Koppel: Mari-Lou en Youssou. 

Artistiek directeur: Tom Van Dorpe, fotograaf: Hugo Comte, haarstylist: Pierre Saint Sever en make-upartiest: Cécile Paravina. Koppel: Zacharie en Matthieu. 

Leer meer Marie Claire op: Jacquemus brengt een tweede boek uit, Hoe de handtas van Telfar uitgroeide tot het belangrijkste accessoire van 2020 en Een styliste legt uit welke kleding bij jouw figuur past. 

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.

Tags: Belgen, Mode, The Kooples.