In 1906 bundelden de handelaar in kantoorbenodigdheden Claus-Johannes Voss, de ingenieur August Eberstein en de vertegenwoordiger Alfred Nehemias hun krachten om de Simplo Filler Pen Company op te richten in het Hamburgse stadsdeel Schanzen. Hun eerste grote innovatie, de kwaliteitsvulpen Rouge et Noir, kwam uit in 1908 en kenmerkte zich door het zwart-rode uiterlijk maar vooral door het ingebouwd inktreservoir, een baanbrekend concept dat ervoor zorgde dat de pen onderweg niet meer lekte.
Een jaar later introduceerden ze de verbeterde versie van hun pen met een witte ster op het topje van de dop. Omdat ze daardoor op een met sneeuw bedekte bergtop leken, volgde de merknaam Montblanc. De hoogste Europese berg symboliseert sindsdien de toewijding van het bedrijf om steeds het hoogste niveau van kwaliteit te bereiken.
De Meisterstück van Montblanc
De ultieme doorbraak volgde in 1924 met de lancering van de volledig zwarte Meisterstück, die tot op de dag van vandaag de bestseller van het merk is.
Het verhaal van de Meisterstück begon met een verzoek van klanten voor een speciaal schrijfinstrument, niet zomaar voor dagelijks gebruik, maar voor bijzondere gelegenheden. Toevallig waren de ambachtslieden van Montblanc al bezig met het maken van unieke projecten voor zichzelf, bekend als Meisterstück, wat ‘meesterwerk’ betekent in het Duits. Dit legde de basis voor de pen zoals we die vandaag kennen.
Lees ook: Lenteschoonmaak: dit zijn de beste technieken om je huis op te ruimen.
Doorheen de geschiedenis schreven talloze bekende namen met een Meisterstück, van Nelson Mandela tot Yoko Ono en van president Kennedy tot Obama. Maar de populariteit van de pen komt in de eerste plaats voort uit het ambachtelijke productieproces dat in de loop der jaren weinig veranderd is. De pennen worden steeds in Hamburg gemaakt door een duizendtal vakmannen.
Productieproces Meisterstück
Een ‘gewone’ Meisterstück vereist algauw honderd stappen, met de penpunt of ‘nip’ als belangrijkste onderdeel.
Om die penpunt te maken, beginnen de vaklieden met het bewerken van kostbare 14- of 18-karaats gouden linten, een proces dat op zichzelf al meer dan 35 stappen inhoudt. Geen geringe klus, want de dikte van dat laagje goud mag bijvoorbeeld aan de top van de pen slechts 0,6 mm bedragen, aan het andere uiteinde amper 0,2 mm. In dat dunne laagje wordt vervolgens de tekening geperst, waarna het geheel zijn ronde vorm krijgt. Aan het einde van die operatie wordt bovenop de gouden punt een minuscuul bolletje iridium gelast, waarbij kortstondig een temperatuur van 2700 graden vereist is.
Voordat de penpunt wordt goedgekeurd voor de uiteindelijke assemblage, moet hij altijd door een reeks strenge kwaliteitscontroles. De laatste controle bestaat zo uit het luisteren naar het geluid dat elke penpunt maakt als hij over het papier glijdt: alleen penpunten die niet krassen of haperen, en dus een continu geluid voortbrengen, blijven over.
Limited series
Om de productiemethode te perfectioneren, begon Montblanc ongeveer twintig jaar geleden met het vervaardigen van limited series in een apart atelier, waar de allerbeste vaklui samenwerken.
Lees ook: Wat is journaling en hoe begin je eraan?
Deze series, zoals de Limited Writers Edition en de Patron of Art-serie, zijn vervaardigd met extra zeldzame materialen en technieken. Zo zijn er pennen met inlegwerk van kostbare stenen, zoals diamanten, en worden er zelfs speciale materialen zoals mammoet en graniet uit het meer van de Mont Blanc gebruikt.
Meisterstück The Origin Collection
Om de honderdste verjaardag van de Meisterstück te vieren, lanceert Montblanc nu de Meisterstück The Origin Collection die het kenmerkende ontwerp van de pen door de jaren heen belicht en ook nooit eerder gebruikte concepten uit het archief laat herleven.
“Op het hoogtepunt van het digitale tijdperk is de Meisterstück nog steeds een symbool van cultuur, creativiteit en verbondenheid. De pen staat bovenal synoniem voor de kracht van het handschrift. Met deze speciale collectie nodigen we schrijfliefhebbers en fans van Montblanc uit om de ontwerpkenmerken die bepalend zijn geworden voor de geliefde Meisterstück te ontdekken, of te herontdekken”, zegt Alessandra Elia, Director of Writing Culture bij Montblanc.
De collectie bestaat uit schrijf-, papier- en lederwaren. Allemaal even meesterlijk kwalitatief en elegant. Onder andere online te koop.