Nieuwe documentaire onthult wantoestanden in Chinese fabrieken van Shein
© Unsplash

Nieuwe documentaire onthult wantoestanden in Chinese fabrieken van Shein

Leestijd: 2 min

Textielarbeiders die voor de Chinese fast fashion-keten Shein werken, maken dagen van 18 uur, moeten doorwerken in het weekend en krijgen amper 4 euro per uur betaald. Dat blijkt uit een nieuwe documentaire 'Untold: Inside The Shein Machine' van de Britse zender Channel 4. 

/

Shein, uit te spreken als She In, is in korte tijd uitgegroeid tot het snelstgroeiende e-commercebedrijf ter wereld. Jonge meisjes en vrouwen vallen wereldwijd als een blok voor de spotgoedkope kleding en voor de enorme snelheid waarmee steeds weer nieuwe items worden aangeboden op de webshop. Op TikTok wemelt het van de #SheinHauls en toen in Antwerpen onlangs een pop-up van het bedrijf opende, stonden mensen uren in de rij voor de opening.

Dat iemand een prijs betaalt voor deze spotgoedkope niemendalletjes, is geen verrassing. Enerzijds is er natuurlijk de klimaatimpact van het (over)consumeren van wegwerpkledij dat Shein in de hand werkt. Daarnaast doen broeken van zeven euro en jurken voor nog minder al langer vragen rijzen over de werkomstandigheden van de werknemers die deze maken. Shein zelf beweert onder het tabblad ‘Sociale Verantwoordelijkheid’ op de site, dat het zijn werknemers bovengemiddelde lonen uitbetaalt, en dat iedereen in een veilige, hygiënische, gelukkige en productieve omgeving werkt.

De documentaire Untold: Inside The Shein Machine vertelt echter een ander verhaal.

Untold: Inside The Shein Machine

Voor het eerst zijn onderzoeksjournalisten van Channel 4 erin geslaagd om undercover te gaan in twee fabrieken van Shein in de Zuid-Chinese stad Guangzhou. Uit de documentaire blijkt dat de arbeiders 500 kledingstukken per dag maken, lange dagen van 18 uur kloppen en slechts één dag per maand vrij krijgen. Er is geen ruimte voor fouten. Als de arbeiders een fout maken bij een kledingstuk, moeten zij tweederde van hun dagloon afgeven.

Volgens de Chinese arbeidswetgeving mogen arbeiders niet meer dan 40 uur per week werken, maar uit de documentaire blijkt dat de arbeiders in beide fabrieken 18 uur per dag werken en nooit een weekend vrij hebben.

Lees ook: We shoppen meer dan ooit Belgische mode.

De arbeiders worden extreem onderbetaald. Uit Untold: Inside The Shein Machine blijkt dat arbeiders in één fabriek een loon verdienen van omgerekend 572 euro per maand. In een andere fabriek is er geen vast salaris, maar krijgen medewerkers 4 cent per afgerond kledingstuk betaald. Channel 4 ontdekte ook dat sommige medewerkers hun haar wassen tijdens hun lunchpauzes omdat ze daar anders geen tijd voor hebben.

/

“Zeer bezorgd”

Na het verschijnen van de documentaire liet Shein aan het tijdschrift Stylist weten dat ze “zeer bezorgd zijn over de aantijgingen van Channel 4“.

De webshop liet ook weten dat als dit waar is, de fabrieken de eigen gedragscode van de webwinkel schenden. “Elke niet-naleving van deze code wordt snel aangepakt en we beëindigen samenwerkingen die niet aan onze normen voldoen. We hebben Channel 4 om specifieke informatie gevraagd voor verder onderzoek.”

Naar eigen zeggen zou de fast fashion-keten in lijn handelen met de kernwaarden van de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO) en regelmatig controles uit laten voeren in de fabrieken.

De Schone Kleren Campagne is daar alleszins niet van onder de indruk. “Shein en bijvoorbeeld ook Alibaba verwijzen naar een eigen gedragscode, maar in de praktijk zijn de arbeidsomstandigheden vaak heel erg slecht”, vertellen ze aan NOS. “Dit zijn bedrijven die niet samenwerken met in de industrie bekende partijen die fabrieken controleren. Dan krijg je zulke uitwassen.”

Bekijk de documentaire hier.

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.

Tags: Fast fashion, Shein.