Voor zijn derde collectie voor het Italiaanse merk presenteerde Glenn Martens een collectie waarin mode voor iedereen toegankelijk is.
Lees ook: Belgische Glenn Martens is de nieuwe creatief directeur van Diesel
Diesel lente/zomer 2023, de kracht van denim
Het is een reboot, zoals het merk stelt in zijn persbericht. Sinds de komst van Glenn Martens als artistiek directeur in 2020 groeide het merk uit tot een van de musthaves van het moment.
De reden? Een hedendaagsere stijl waarbij biker, rock en streetwear invloeden worden gemengd met sexy… Een gelaagde maar gewilde look zoals ook de 71 silhouetten van het komende zomerseizoen weer bewijzen.
Denim vormt zoals het Diesel betaamt nog steeds de basis van de collecties. Afgewassen, strak, geborduurd, met ritsen, ulrakort of net heel oversized en breed… Martens gebruikt al zijn creativiteit en toont de veelzijdigheid van denim aan.
In deze collectie combineert de Belg voornamelijk denim met tie-dye, satijn- en camouflageprints voor een resoluut stedelijke look.
Ons favoriete stuk? Een jurk met rits in oranje denim.
Lees ook: Herfst/winter modetrends 2022-2023: Marie Claire zet ze allemaal op een rij
Democratische mode, het nieuwe keerpunt in de luxe-industrie?
Het is meer dan alleen mode, het is ook een visie die Martens presenteerde. Eén die voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk is. Van de 5000 gasten op de Diesel lente/zomer 2023 show waren er 3000 gratis uitgenodigd – met registratie.
Glenn Martens: “Ik wilde Diesel openstellen voor het publiek, voor mensen die misschien nog nooit een modeshow hebben gezien. Ze verdienen een show, dus braken we het record voor de grootste opblaasbare sculptuur ter wereld. Dat is mijn visie voor mode, dat iedereen er deel van kan uitmaken. Zeker van Diesel.”
Lange tijd was de modewereld een ver-van-mijn-bedshow voor de meeste mensen. Het wordt gezien als een elitaire gouden kooi met ondoordringbare poorten, tenzij je erin geboren bent, iemand kent die je binnenlaat of gewoon geluk hebt. Maar de tijd van exclusiviteit is voorbij. Al in 2015 zeiden millennials dat ze een hekel hadden aan het woord “luxe”, dat een symbool is geworden van de exclusiviteit die mensen lange tijd afhankelijk heeft gemaakt van hun uiterlijk. Ook Olivier Rousteing organiseerde voor Balmain eerder al eens een show/festival waar iedereen tickets voor kon kopen. Krijgt luxe eindelijk een nieuw gezicht?
Bekijk hieronder een aantal van onze favoriete looks: