6 jonge Antwerpse modeondernemers die hun droom waarmaakten

modetalent_antwerpen_marieclaire

De sprong wagen om een eigen zaak te beginnen of een collectie te lanceren, is niet eenvoudig. Deze 6 jonge Antwerpse vrouwen maakten hun droom waar en met succes. Daar moeten we het fijne van weten, vond Marie Claire.

We namen overal een kijkje, en het moet gezegd: we zijn onder de indruk.

1/

1. Frankl Jewelry

 

Voir cette publication sur Instagram

 

Une publication partagée par FRANKL (@frankljewelry) le

Parttime juwelier

Overdag stopt ze mannen in maatpakken, ‘s nachts timmert (of liever smeedt) ze aan haar eigen juwelenlijn. Lara is amper 28 jaar en combineert haar fulltime job in Café Costume met haar Frankl Jewelry. Welke juwelenopleiding ze volgde, willen we weten? Lara heeft voldoende basis en stijl dankzij haar opleiding interieurarchitectuur en haar fascinatie voor juwelen en edelstenen. Ze vervolmaakte zich met een cursus als goudsmid om de basistechnieken onder de knie te krijgen en maakt nu nog steeds alles zelf met de hand.

Handmade

“Hierdoor is elk juweel wel anders maar dat maakt het ook uniek. Dat is iets wat me enorm aanspreekt. In een tijd van massaconsumptie is het opmerkelijk om stukken te maken die nooit exact hetzelfde zijn. Die liefde trek ik door in de steen of parelkeuze. Ik werk vaak met ruwe stenen die ik zelf ga verkappen en die dus ook allemaal hun eigen grillige en unieke vorm hebben. De parels waarmee ik werk zijn baroque parels, die ook gekenmerkt worden door hun aparte vorm. Je kan wel zeggen dat dat me het meeste inspireert, het grillige, het unieke, het organische en de vloeiende lijnen van bepaalde objecten of vormen. Ik word ook enorm geïnspireerd door beeldhouwkunst.”

En met succes. De juwelen van Frankl Jewelry kan je scoren in enkele toonaangevende modeboetieks in België.

Frankl Jewelry
Verkooppunten: Damoy Antwerp, Rewind Store Gent, The Ivory Club Antwerpen,…

2/

2. Sea Me Happy

 

Voir cette publication sur Instagram

 

Une publication partagée par 🌴 APPAREL © (@seamehappy_apparel) le

Tie-dye & travel 

De vrolijke nomade Noémie groeide op in België maar had al snel de reismicrobe te pakken. Zodra ze haar studies interieurarchitectuur had afgemaakt, besloot ze haar vleugels te spreiden. Via haar vriend Damien – een Zuid-Afrikaan die ze ontmoette op Tomorrowland – belandde ze in Kaapstad. Samen werkten ze op boten en met hun loon reisden ze de wereld rond. Uiteraard doen verre reizen inspireren en dromen, en laten ze diepe indrukken na, ook bij Noémie. Ze besloot om die indrukken om te zetten in een tie-dye T-shirtlijn op kleine schaal en het sloeg in. Beetje bij beetje groeide SeaMeHappy uit tot een volwaardige kledinglijn van kimono’s tot pallazobroeken.

Moeder-dochter

Noémie werkt samen met haar moeder. Ze zijn als het ware twee handen op een buik, zeker als het op ontwerpen aankomt. Soulmates die veel hebben aan elkaars feedback want hun doelpubliek richt zich zowel tot dochters als moeders en zelf delen ze ook hun kleerkast. Noemie houdt nog steeds van reizen, maar de creatie van een nieuwe collectie doet ze met evenveel passie en overgave. Ze werkt dan dagen van 14-15 uur door met slapeloze nachten. Haar hoofd barst van ideeën die stapsgewijs worden omgezet in realiteit, steeds gevoed door bakken passie en een giga glimlach op het gezicht.

“Mama is de absolute raadgever wanneer ik twijfel…”

“…Echt waar, een tweede opinie kan als katalysator werken, zeker wanneer je tegen de tijd werkt. Op die manier kan ik sneller reflecteren, concluderen en vervolgens knopen doorhakken”.

Hand made with love, en een productie volledig in België? Dat trekt niet alleen onze aandacht, ook die van tal van boetieks in België: SeaMeHappy kan je onder andere shoppen in Lune Lautre, Baby Beluga en Princess Blue.

Sea Me Happy 

3/

3. Twïnfever

 

Voir cette publication sur Instagram

 

Une publication partagée par Twïnfever (@twinfever_story) le

Twinning is winning

Tweeling Haddasa en Ester verruilden thuishaven Gent voor Antwerpen en openden zopas een multibrandboetiek in de Steenhouwersvest. Ze vergaarden met hun verleden als model en hun pr-diploma al heel wat kennis van de modewereld. Hun ultieme wens was om samen iets te beginnen. De boetiek Twïnfever, Twin voor tweeling uiteraard, Fever, omdat je het wel eens koortsig warm zou kunnen krijgen van al dat moois, is een droom die is uitgekomen. De focus ligt veeleer op Italiaanse labels, dus wie een MGSM pakje wenst, moet hier zijn.

Twin Fever 
Steenhouwersvest 18
2000 Antwerpen

4/

4. The Ivory Club

 

Voir cette publication sur Instagram

 

Une publication partagée par The Ivōry Club (@theivoryclub.bridal) le

Wedding bells

Stéphanie Bosten en Laura Valkiers stootten beiden op hetzelfde probleem: ze zochten de perfecte trouwjurk (waar Pinterest van overloopt) maar vonden op de Belgische markt niets wat hun hart kon bekoren. Het aanbod voor de coole, moderne, minimalistische bruid vonden ze nogal beperkt en ze kochten beiden hun trouwjurk in het buitenland. Een Belgische, bohemian bruidswinkel leek hen een gat in de markt.

Na een aantal brainstormsessies, zoveel ideeën, businessplannen, verfborstels en glaasjes rosé ontstond The Ivory Club. “Achteraf bleek het echt een hele goeie beslissing om de winkel samen te openen omdat we elkaar echt goed aanvullen en omdat het fijn is dat je alles dagdagelijks kan delen met iemand”, vertellen de meisjes..

Worldwide bride

Hoe exclusief hun collectie is in België, vragen we ons af. “Je kunt ons aanbod niet in andere bruidswinkels vinden” wordt ons verzekerd. Momenteel is er keuze uit negen merken maar er komt uitbreiding na al dat moois dat ze zagen op de New York Bridal Week. De merken komen uit Amerika, Australië en Canada. Belangrijk criterium is dat de jurken op een duurzame manier en uit natuurlijke stoffen gemaakt worden. Bijna alle jurken zijn 100 % zijde en worden handgemaakt.

Instagram

Stéphanie en Laura vinden het heel belangrijk om een totaalconcept aan te bieden, waarbij de toekomstige bruid begeleid wordt van zodra ze binnenstapt tot ze buiten wandelt met de perfecte bruidsjurk. “We staan voor een persoonlijke aanpak en relaxte sfeer, we leren de bruiden goed kennen en zij ons ook”, lachen de meisjes. “In een relaxte setting krijgt elke bruid alle individuele aandacht. Laten we zeggen, ze  staat hier echt in het middelpunt van de belangstelling,€“ net als op haar speciale dag. Zo krijg je snel een hechte band en elk verhaal wordt geïllustreerd op Instagram”.

The Ivory Club
Mechelsesteenweg 17
2000 Antwerpen

5/

5. Lies Mertens

 

Voir cette publication sur Instagram

 

Une publication partagée par LIES MERTENS (@liesmertens.be) le

Met een diploma grafisch design op zak, besloot Lies zich te focussen op het ontwerpen van lederen handtassen. Al snel werden de tassen opgepikt door de pers en modeliefhebbers. Haar ontwerpen kun je omschrijven als “moderne klassiekers”: ze zijn niet bedoeld als trendy accessoires, maar wel als tijdloze creaties. Vond Lies het gat in de handtassenmarkt? “Ik streef er naar om de brug tussen luxe en everyday design te overbruggen: de tassen zijn zowel van hoge kwaliteit als functioneel. Bijvoorbeeld: ze hebben aparte compartimenten voor smartphones en laptops”.

Waar het idee vandaan komt? “Simpel. Ik kon geen enkele handtas vinden die eenvoudig, tijdloos, aantrekkelijk, goed van kwaliteit en praktisch was. Dus besloot ik om die tas zelf te ontwerpen”, aldus de 28-jarige Lies.

Leeuwenkuil

In juni 2017 presenteerde ze voor eerst haar collectie aan het publiek in een Antwerpse galerie. Daarna ging alles supersnel en kon ze dankzij haar deelname aan het TV-programma ‘Leeuwenkuil’ een winkel openen in de Kloosterstraat. Initieel was de boetiek bedoeld als test voor de feestdagen, maar ze geraakte er gewoon niet meer weg. Toch ze heeft alweer nieuwe plannen, horen we. “De winkel is verhuisd naar de IJzerenwaag, ook in Antwerpen, een tijdelijk onderkomen in afwachting van de opening van de allereerste vaste flagshipstore op de Steenhouwersvest midden december. Er is heel veel veranderd afgelopen jaar, ik ben van een eenmanszaak naar een NV gegaan, heb nu een start-up bedrijfje met een klein team rond me. Kortom, we krijgen een professioneler imago en dat is goed ook. Het afgelopen jaar was een sneltrein, en komend jaar klaar voor meer.”

Anders dan anders

Mode speelt een grote rol in haar leven, dat geeft ze toe, maar Lies is wel kritisch. “Kijk, afgelopen maand op de modebeurs White in Milaan besefte dat ik mijn aanpak anders wil doen dan de meeste modemerken. Ik hou meer van een tijdloze, persoonlijke benadering, waar winkels en mensen het merk traag en gestaag leren kennen. Ik voel daar meer voor dan hardnekkig tijdens een beurs proberen op te vallen tussen honderden andere merken. Ik volg bijvoorbeeld ook bewust geen andere handtas – of kledingmerken meer, om me zo weinig mogelijk te laten beïnvloeden. Wel volg ik architectuur, kunst en design op de voet en die interessesfeer zal in de toekomst een prominentere rol krijgen. Verder verdiep ik me graag in Dezeen, Frame en designmagazines en vorige maand nog, bezocht ik Kanal in Brussel. Op de openingsavond van de nieuwe winkel op 14 december zal ik ook een Limited Edition tas voorstellen die ik ontwierp met bevriend architect Camiel Van Noten, keep you informed.”

Lies Mertens 
IJzerenwaag 13A
2000 Antwerpen

6/

6. Ophelia Lingerie

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Ophelia lingerie (@ophelialingerie) op

Comfort en vrouwelijkheid

Ophelia Lingerie baseert haar designs op de natuurlijke vormen van het vrouwelijke figuur. “Lingerie moet een extraatje zijn en geen middel om het vrouwelijke lichaam te verhullen”, stelt deze designer onomwonden. Haar handgemaakte stuks kenmerken zich door zachte materialen en fijne lijnen die perfect de vorm van het lichaam volgen. Ophelia wil vooral dat vrouwen zich vrij en comfortabel voelen wanneer ze Ophelia lingerie dragen. In Milaan presenteert ze de ‘Un(der)cover’ collectie, een combinatie van prachtig kant met basis ‘essential pieces’.

Via een kunstopleiding specialiseerde ze zich in het ontwerpen. Lingerie is altijd haar main key geweest, omdat ze vindt dat je met ondergoed een andere boodschap kan uitdragen dan met bovenkledij. Drie jaar geleden lanceerde ze haar label ‘Ophelia lingerie’, in de overtuiging dat lingerie de kracht heeft om te fluisteren. Ze legt uit : “Het vertelt veel over hoe je naar jezelf kijkt. Nét daarom wordt elk stuk ontworpen als een compliment voor het vrouwelijk lichaam. “Ik tracht lingerie te maken die voelt als een tweede huid en de lijnen van je vormen volgt. Comfort en vrouwelijkheid staat hierbij centraal.”

Mata Hari

Ophelia laat zich inspireren door vrouwen, zowel uit haar directe omgeving als vrouwen uit de geschiedenis. Voor haar wintercollectie werd ze geprikkeld door Mata Hari, een beruchte danseres uit vorige eeuw.

In december 2018 opende Ophelia samen met juwelenontwerpster Anna Rosa Moschouti een winkel waar ‘slow shopping’ centraal staat. Weg van de drukte van de stad, kan elke vrouw hier rustig de collectie passen, het verhaal over het merk horen en eventueel ook op maat aanpassingen laten doen. Achter de winkel bevindt zich het atelier, waar de collecties worden voorbereid. Elke klant kan dus zien waar de stuks gemaakt worden.
Ophelia Lingerie
Mechelsesteenweg 78
2018 Antwerpen

| | | |
Tags: Antwerpen, Belgische mode, Fashion, Ikkoopbelgisch, Mode, Ontwerpers.

Elders op het web

Op andere sites van Editions Ventures