4 Instagramaccounts om te volgen tijdens de modeweken

marieclaire_insta
©Instagram @hautelemode, @JPPM_fr en @pam_boy

Op 6 september gingen de befaamde Fashions Weeks opnieuw van start in New York. Of je nu verslaafd bent aan mode of gewoon op de hoogte wil blijven van de nieuwste trends, dan moet je zeker deze vier Instagram-accounts volgen!

September staat naar goede gewoonte opnieuw in het teken van grote merken, modedefilés en ontluikende kledingtrends. Wie op de hoogte wil zijn van het laatste modenieuws, moet zeker de fashion weeks in de gaten houden. Om geen enkel belangrijk nieuws te missen, kan je gelukkig op Instagram vertrouwen. Dankzij deze vier accounts blijf je de hele maand lang op de hoogte.

1/

@Hautelemode

Instagram-account Hautelemode is het project van Luke Meagher, modevlogger en zelfbenoemde meme queen. Met zijn kritisch oog ontleedt hij vol humor alles van Kylie Jenner’s outfit op haar verjaardagsfeest tot de outfits op de VMA’s. De komende maand zal hij nauwlettend alle fashion weeks in de gaten houden. Luke begon zijn carrière via Youtube, maar ondertussen heeft ook zijn Instagram-account meer dan 31 000 volgers. Het defilé van Dior, de collab tussen Karl Lagerfeld en Kaïa Gerber en het defilé van Tom Ford ontsnapten alvast niet aan de scherpe humor van Hautelemode.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

i don’t even know what it looks like but i somehow know i hate it

Een bericht gedeeld door Luke Meagher (@hautelemode) op

2/

@Pam_boy

Als het voor jou iets serieuzer mag, dan is het account van journalist en modecriticus Pierre A.M’Pelé een absolute aanrader. De expert reflecteert in zijn posts regelmatig over de toekomst van de mode-industrie. Op zijn persoonlijke account vraagt hij zich af hoe het zal aflopen voor Lanvin, duikt hij regelmatig in de archieven van modetijdschriften en bekritiseert hij verschillende modedefilés. Daarnaast analyseert hij ook vaak het gedrag van politici en celebrities. Kortom, hij weet altijd de juiste vragen te stellen zonder afgezaagd te worden. We love it!

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

I have to admit that regarding the upcoming fashion month, what preoccupies me the most isn’t Tisci at Burberry, Lee at Bottega Veneta, and certainly not Hedi at Céline. What truly bothers me is the case of Lanvin. How has Paris’s oldest haute couture house become the butt of the joke? Following Alber Elbaz’s ousting in 2015, the design team was tasked with putting together the AW16 collection. It ended up looking like self-sabotage. Then, modernist Bouchra Jarrar —Ghesquière’s former studio director at Balenciaga who had launched a successful haute couture business and who arguably cuts the best trousers in Paris— took over, but it didn’t catch on. Son-of Olivier Lapidus was next, and if Lanvin was already down, he kicked the old lady and dumped her 6 feet under before walking (being pushed?) out. Earlier this year, financial troubles prompted Lanvin’s majority stakeholder Shaw-Lan Wang to make a deal with Fosun International. The Chinese investment company is reportedly injecting €120M ($140M) into the house. Would Fosun’s new position in Lanvin’s capital boost sales in China as expected? Without a strong creative vision, and considering that Chinese customers are becoming pickier about the luxury offering according to a Bain & Company study, the Chinese connection won’t fully benefit the house. In the meantime, Lanvin’s menswear creative director Lucas Ossendrijver —brought in by Elbaz in 2005 after years with Hedi Slimane at Dior Homme— is still going strong, minding his own business and delivering exciting collections. But if Lanvin’s women’s line is unable to resurrect, the Dutch designer won’t be spared. He (allegedly) has no interest in making dresses. But some insiders argue, in private, that unifying the brand under Ossendrijver’s vision —that of a skilled tailor and a sportswear aficionado— could be the solution to infuse creative stability, something the house has always struggled with pre-Elbaz. As for the rumours about Erdem getting the job, Lanvin deserves a designer’s full attention. Whatever happens at the house’s next show will most likely determine its future. 📸 AW11

Een bericht gedeeld door PIERRE A. M’PELÉ (@pam_boy) op


3/

 @Diet_Prada

Instagram-account Diet_Prada werd geboren in 2014 tijdens het pre-herfst modedefilé van Dior. 773 berichten en 723k volgers later hebben Tony Liu en Lindsey Schuyler, het dynamische duo achter het account, ongeveer evenveel vrienden als vijanden gemaakt in de industrie. Ze onthullen wie volgens hun plagiaat heeft gepleegd, maar klagen bijvoorbeeld ook culturele toe-eigening aan. Het duo speurt regelmatig de archieven van de modewereld af en twijfelt nooit om ontwerpers te bekritiseren. Met hun grijzende humor en soms provocerende houding weet je zeker dat fashion nooit gaat slapen.

4/

 @JPPM

Het artistieke account JPPM_fr is een must follow voor een stevige portie inspiratie. Het account van het agentschap verzamelt allerlei kunstwerken en modieuze outfits in prachtige moodboards. In hun moodboards worden allerlei knipsels van modeaccessoires gecombineerd met andere afbeeldingen. Op die manier ontdek je waar het de betekenis achter het accessoire of wat voor gevoelens het oproept bij JPPM. Ontdek het snel zelf!

Bron: Marie Claire.fr

| | | |
Tags: Fashion week, Instagram.

Elders op het web

Op andere sites van Editions Ventures