Waarom ruiken we na een tijd onze eigen parfum niet meer?
© unsplash

Waarom ruiken we na een tijd onze eigen parfum niet meer?

Door Joanna Gabriel  & Margo Verhasselt
Leestijd: 2 min

Mogelijk heb je gemerkt dat je parfum kort na het aanbrengen lijkt te vervliegen. Deze snelle verdwijning van geuren wordt verklaard door de manier waarop onze hersenen geuren interpreteren. Hier is waarom.

/

Tijdens de dag zegt een collega tegen je: “Je ruikt lekker!”. Een verrassend compliment, want je ruikt zelf je parfum niet meer sinds je het ’s ochtends hebt opgespoten. Dit fenomeen staat bekend als olfactorische aanpassing. Het is een gebruikelijke en normale reactie van de hersenen die aangeeft dat… je geen gevaar loopt. We leggen het uit.

Onze vertrouwde en geruststellende geur

Dankzij honderden reukreceptoren detecteert de neus elke geur die we gedurende de dag tegenkomen. Zodra een geur door de hersenen als “onschadelijk” wordt beschouwd, geeft dit signaal aan de neus dat het andere geuren kan waarnemen en alert kan blijven in geval van gevaar. Dit is in grote lijnen hoe ons reukvermogen werkt.

Precies hetzelfde gebeurt nadat we parfum hebben aangebracht: de hersenen beschouwen de geur als “normaal” en stoppen snel met er aandacht aan te besteden.

Net zoals onze lichaamsgeur die we niet ruiken (ja, we hebben er allemaal een), stoppen we met het ruiken van ons parfum. “Het is positief om eraan te wennen”, legt Arnaud Aubert, dokter in psychologie en neurowetenschappen uit. “Dit betekent gewoon dat het parfum deel uitmaakt van onze identiteit en daarom besteden onze hersenen er geen aandacht meer aan. Als er iets is wat hen niet bevalt, zullen ze daarop focussen”.

Lees ook: Dit zijn onze favoriete exotische parfums

Bijvoorbeeld, een onaangename geur op de werkplek kan de concentratie diep verstoren, terwijl een aangename geur daarentegen de werkomgeving aangenamer maakt. Dit fenomeen wordt verklaard door de weg die de geurinformatie aflegt, van de neus naar de hersenen. “De geurverwerking gaat, voordat het bewust wordt, door emotie”, legt Dr. Aubert uit.

In tegenstelling tot het gezichtsvermogen en het gehoor, interpreteert de reukzin geuren via een emotionele bias. “Daarom zijn we bijna niet in staat om een geur te ontcijferen behalve door deze te associëren met een beeld of een gevoel.”

Tips om je parfum weer te ruiken

Als eerste tip, gebruik hetzelfde parfum maar breng het op een andere manier aan. “We kunnen parfum rechtstreeks op de nek spuiten of een parfumwolk maken en eronder gaan staan. Het is dezelfde geur, maar de concentratiemodaliteit is niet helemaal hetzelfde. Dus, we verlengen de duur van het signaal”, legt de specialist uit.

Als tweede mogelijkheid, hebben we twee parfums en wisselen we af. “Op deze manier wordt het minder vaak gebruikt, dus dit aanpassingsfenomeen zal minder uitgesproken zijn.” We kunnen van product veranderen of het vervangen door hetzelfde, maar met andere concentraties.

Het merk “Juliette Has a Gun” heeft juist een collectie bedacht om aan dit probleem tegemoet te komen. Genaamd “Not a collection”, is deze reeks ontwikkeld om “de geur van het parfum niet te veranderen”, zegt Romano Ricci, parfumeur en oprichter van het merk. “De collectie bestaat uit één ingrediënt, Cetalox, een ingrediënt dat in de meeste parfums wordt gebruikt”, voegt hij eraan toe.

Zo kunnen we door het parfum te combineren met douchegel, bodylotion, een spray of zelfs wasmiddel erin slagen om onze geur zo lang mogelijk te behouden. Een nieuwe manier om te parfumeren en de geur van onze favoriete geur te behouden.

Lees ook: De nieuwste trends voor zonnebrillen, recht van de catwalk

Margo Verhasselt De artikels van >

Heeft nooit iets met geometrische vormen gehad tot ze naar de Brusselse binnenstad verhuisde en maakt nu meer reclame voor de hoofdstad dan pakweg de toeristische dienst. Zegt verdomd veel 'it is what it is' voor iemand die niet echt een idee heeft van wat ze doet, tenzij op het gebied van lifestyletrends dan. Altijd te vinden voor een vroege apero met een gezellige babbel op een nog toffer terras.