Vooral geliefd bij de zogenaamde havermelkelite – oftewel hoogopgeleide twintigers en dertigers die in de stad wonen en hun status ontlenen aan wat en waar ze eten, drinken, kopen en sporten – lijken hardloopclubs steeds meer aan populariteit te winnen. Na pilates studio’s en boetiek fitnessclubs lijkt de laatste sporttrend terug te grijpen naar de basis. Want is hardlopen niet de meest toegankelijke sport ter wereld?
Hippe hardloopoutfits
Toch zijn running clubs allesbehalve basic. Deelnemers dragen vaak stijlvolle sportoutfits en zijn uitgerust met het laatste running gear. Zo ook de leden van de Lucky Stride Run Club in Antwerpen. Deze werd opgericht door het gelijknamige athleisure label, dat duurzame sportkledij uit biologische en recycleerbare materialen op de markt brengt. Wout Fierens, Co-Founder en Commercial Partner van Lucky Stride merkt dat de lopers tijdens de tweewekelijkse ‘community runs’ van het merk: “Net zoals recreatieve fietsers in dure fietsen investeren, investeren onze lopers graag in hip running gear, gaande van technische zonnebrillen tot fancy loopschoenen.”
De stijgende populariteit van hardlopen ligt volgens Wout aan het feit dat mensen steeds meer op zoek zijn naar uitdagingen op persoonlijk vlak, terwijl ze dat vroeger eerder op professioneel vlak deden. “Er vindt een evolutie plaats in de maatschappij waarbij we collectief naar een gezondere levensstijl evolueren. Daarbij kan een bepaald doel om naar toe te werken, zoals een halve marathon, helpen. Tijdens het trainen hiervoor pluk je immers al de vruchten van deze new way of living.”
View this post on Instagram
Volgens Wout draagt voornamelijk het sociale aspect bij aan de populariteit van running clubs: “De Lucky Stride Run Club is een echte ontmoetingsplek geworden voor mensen die houden van hardlopen. Tijdens onze laatste community run waren we met zo’n honderd lopers, waarvan heel wat nieuwe gezichten naast onze harde kern. Tot deze laatste behoren zowel beginnende lopers als een aantal marathonlopers en triatleten. We merken dat onze leden het leuk vinden om via de club nieuwe mensen te leren kennen met dezelfde ingesteldheid.” Zo starten de runs vaak bij DOSE in Antwerpen, en komen de lopers vanaf een uur vóór de start van de run samen om een koffie te drinken en bij te praten. Ook na de training kan er samen iets gedronken of gegeten worden.”
Hardlopen en koffie drinken
Dat koffietje bij een populaire koffiebar voor of na de training lijkt trouwens ook bij andere running clubs een extra incentive te vormen voor deelnemers. Daarenboven starten soms de koffiebars zélf hun eigen hardloopclub. Zo ook Andy Roasters met hun ‘Andy Runners’, die elke dinsdag samenkomen aan Het Rooi in Berchem. Dave Haesen, een van de oprichters van Andy Roasters is zelf een fervente loper en licht toe: “Community building is voor ons erg belangrijk, zo organiseren we naast onze runs ook DJ-sessies bij de koffiebar. Met de Andy Runners willen we het groepsgevoel stimuleren en onze koffiebar positief onder de aandacht brengen. Iedereen is welkom en na afloop krijgen de deelnemers een bon voor een gratis cappuccino.”
View this post on Instagram
De populariteit van running clubs valt behalve het sociale aspect volgens Dave ook deels te verklaren door de laagdrempeligheid. “Iedereen die wil, kan zomaar deelnemen aan onze wekelijkse runs. Het merendeel van de mensen sluit bovendien alleen aan, zonder per se iemand te kennen die meedoet.” Hij ziet de animo tot slot alleen nog maar groeien: “Loopwedstrijden tellen steeds meer deelnemers, en ze worden ook steeds leuker. De populariteit van hardlopen blijft voorlopig groeien en ik ziet dit niet snel stoppen.”