Paris Fashion Week: feminisme op een trui zoals alleen Dior het kan

door Camille Hanot en Emma Verbeke
marieclaire_pulldior
©Getty Images

Dior bewees tijdens de Paris Fashion Week opnieuw dat de modewereld ook een erg toegewijde en revolutionaire wereld kan zijn. Het merk wijdde hun volledige herfst-winter 2018-2019 collectie namelijk aan de jaren 60, een revolutionaire periode die vandaag resoneert door de hele #metoo-beweging. Hun feministische trui met boodschap over seksuele toestemming bleef niet onopgemerkt.

C’est non, non et non

De Italiaanse ontwerpster Maria Grazia Chiuri creëert al feministische collecties sinds haar aankomst bij de top van het Franse modehuis. Denk maar aan de opener van de lente-zomer 2018 collectie waar je het opschrift “Why have there been no great women artists?” kon zien of het t-shirt met de tekst “We should all be feminists” van de lente-zomer 2017 collectie. Ook tijdens de show van de herfst-winter collectie deze dinsdag 27 februari week Dior niet af van deze traditie.

Meer dan een feministische trui

Voor het begin van het defilé was het al duidelijk wat je van de nieuwe collectie kon verwachten. Het decor sprak voor zich. Het Musée Rodin was volledig bedekt met feministische leuzen, gescheurde vrouwenmagazines en campagneposters voor vrouwenrechten.

De collectie werd geïnspireerd op de jaren zestig, een periode in de geschiedenis die werd gekenmerkt door de bevrijding van de vrouw en de sociale revolutie van mei ’68. De historische referentie is eerder expliciet, maar de link met de huidige actualiteit is overduidelijk te zien in de collectie. Dat werd meteen duidelijk toen het eerste model op de catwalk verscheen met een trui met het opschrift “C’est non, non et non”.

De inscriptie is een duidelijke verwijzing naar de recente actualiteit rond het schandaal van Harvey Weinstein. Maria Grazia Chiuri presenteerde in deze collectie de vrije Diorvrouw. Niet enkel op het vlak van emoties en uiterlijk, maar ook in de associaties van kleuren en materiaalkeuze.

| | | |
Tags: Dior, Feminisme, Marie grazia chiuri, Paris fashion week, Slogan.