Wij spraken met Paolina Russo, winnares van de allereerste Zalando Visionary Award
© Lucile Guilmard van Paolina Russo

Wij spraken met Paolina Russo, winnares van de allereerste Zalando Visionary Award

Leestijd: 2 min

De Zalando Visionary Award viert de makers van de toekomst en geeft designers de kans om hun toewijding voor creativiteit, innovatie en positieve sociale impact te showcasen tijdens Copenhagen Fashion Week. Voor deze eerste editie beloont de jury knitwear label Paolina Russo.

Vakmanschap meets technologie

Het gelijknamige knitwear label van Paolina Russo, dat ze samen met Lucile Guilmard sinds 2021 runt vanuit Londen, komt voor Zalando als grote winnaar uit de bus voor deze eerste editie. Vooral hun talent om artisanale technieken met industriële productie te combineren zorgt ervoor dat het duo de grenzen tussen vakmanschap en technologie verkleint en kan blijven aftasten.

De jury was onder de indruk van de manier waarop het merk omgaat met haar samenwerkende productienetwerk. Paolina Russo behandelt haar toeleveringsketen als creatieve partners. Door fabrikanten te bezoeken en persoonlijk samen te werken op de fabrieksvloer, kunnen de oprichters leren van hun processen en expertise om kledingstukken te creëren die de perceptie van wat traditionele gebreide kleding kan zijn te veranderen. Daarnaast heeft het merk zich sterk gericht op de impact op het milieu door te zorgen voor ethische inkoop, het gebruik van natuurlijke, enkelvoudige vezels en door samen te werken met gecertificeerde fabrikanten.

Paolina Russo

Lees ook: Interview met Stella McCartney: “Toen ik begon, was ik de outsider, die zotte milieufreak”

/

Fashion Week Babbel

Wij hadden een interview met het duo tijdens de laatste fitting voorafgaand aan hun show op Copenhagen Fashion week…

Welke gedeelde waarden verbinden de merken Paolina Russo en Zalando?

“Onze benadering van mode is stevig geworteld in creativiteit, innovatie, duurzaamheid en het creëren van positieve sociale impact.”

Heeft de Londense straatstijl jullie ontwerpstijl beïnvloed?

“We worden zeker beïnvloed door onze persoonlijke garderobes en die van onze vrienden en medewerkers waarmee we ons in Londen omringen. We beginnen elk seizoen met onderzoek door ieders garderobe te stylen en de beste stukken als inspiratie te vinden. Wanneer je een goed passende spijkerbroek probeert te ontwerpen, kun je beter beginnen met je favoriete spijkerbroek als referentie. Er is ook een zeker eclecticisme en vrijheid die typisch is voor de Londense stijl. Denk: het mixen van kleuren en texturen. En er wordt inspiratie opgedaan uit verschillende tijdperken.”

Waar komt jullie liefde voor gebreide kleding vandaan?

“Onze liefde voor gebreide kleding komt voort uit onze opvoeding in zeer ambachtelijke gemeenschappen. Ik groeide op in de buitenwijken van Canada. En Lucile op het platteland van Frankrijk, waar je alleen maar kon sporten of knutselen. Ik ging naar lokale handwerkbeurzen waar de vrouwen uit mijn stad samenkwamen om truien te breien en quilts te maken. En Lucile ging naar middeleeuwse handwerkbeurzen. We zijn verliefd op het idee dat de kunst van het breien al honderden jaren bestaat en van generatie op generatie is doorgegeven, maar nog steeds oneindig veel mogelijkheid tot innovatie bevat.”

/

Wat zijn de uitdagingen bij het combineren van innovatie met vakmanschap?

“Wij geloven dat technologie een hulpmiddel kan zijn voor vakmanschap. We verkennen het concept van het automatiseren van handtechnieken. Om ze naar een nieuw gebied te duwen dat handwerk niet zou kunnen volhouden. Of andersom: het toepassen van handtechnieken, zoals het met de hand verven van garen en dit verwerken in technische kledingstukken die op industriële machines worden gemaakt.

De grootste uitdaging is de hoeveelheid tijd die het kan kosten om onze ideeën goed te ontwikkelen. We willen een idee zo ver mogelijk doorvoeren, en er lijkt nooit genoeg tijd te zijn. Het is veel vallen en opstaan, maar dat is ook het leukste deel van het proces. Sommige van de beste ideeën komen voort uit fouten, dus het is belangrijk om een open geest te houden tijdens het ontwikkelingsproces.”

Wat hoop je voor de toekomst van de mode?

“Om veel levens te kunnen raken met ons werk. We willen anderen inspireren. We willen mensen inspireren om kleding te maken en door hun werk gesterkt te worden en mensen in staat stellen om zichzelf uit te drukken.”

Bekijk hieronder de beelden van de Paolina Russo show tijdens CPFW:

Elspeth Jenkins De artikels van >

Fashion & Style Director Elspeth studeerde in 2006 af aan het London College of Fashion, na stages bij Dazed & Confused en British Vogue belandde ze als freelance styliste en modejournaliste terug in België.

Tags: Copenhagen fashion week, Mode, Vrouwelijke ontwerpers.