Herfst/winter 22-23 shows: Belg Nicolas Di Felice doet zijn eigen ding voor Courrèges
© Courrèges

Herfst/winter 22-23 shows: Belg Nicolas Di Felice doet zijn eigen ding voor Courrèges

Leestijd: 1 min

Onze landgenoot Nicolas Di Felice liet zich voor zijn derde show voor modehuis Courrèges inspireren door een video van het merk uit circa 1973 die zich niet afspeelt in een Parijs salon maar op een autosloperij. Het interesseerde Di Felice omdat het de veronderstellingen over Courrèges uitdaagt, wat hij ook met deze herfst/wintercollectie 22-23 doet. 

/

“Mijn eerste show was in maart vorig jaar. Onze studio ligt boven de oorspronkelijke Courrèges boetiek aan de rue François 1er, alles is origineel, maar kreeg wel een update door de Brusselse architect Bernard Dubois, dus ik spring er graag binnen om te polsen welke stuks goed verkopen. Het is er altijd druk, zo leuk om te zien. Ik zie ook veel mensen Courrèges in Parijs op straat dragen dus ik ben echt enthousiast. Mijn derde show is deze maand dus ik merk dat ik mij comfortabel begin te voelen. Ik voel mij zekerder, dus ik kan nu wat meer spelen. Ik focuste tot nu toe op de heritage van het merk, en nu wil ik mij meer toespitsen op mijn eigen heritage”, aldus Di Felice in een interview in het maartnummer van Marie Claire België.

Lees ook: Herfst/winter 22-23 shows: een nieuw futuristisch tijdperk bij Dior

Zich meer en meer focussen op zijn eigen heritage is exact wat Di Felice deed op de catwalk in Parijs deze week. Onze landgenoot, die opgroeide in Charleroi, zorgde er de voorbije seizoenen voor dat de jonge fashion crowd als een blok viel voor zijn minimalistische, sexy basics. Je zag de minirokken en vinyl jassen van zijn hand zowat op elke streetstylester tijdens de modeweken. Nu hij de aandacht van de jongeren – en dus van de industrie – heeft getrokken, speelt di Felice met meer experimentele vormen.

Courrèges herfst/winter 22-23

Zo was er een strapless jurk gemaakt van twee aan elkaar genaaide cirkels en een paar andere jurken met op de rug grote vierkanten nepleer gespoten voor de nodige dosis futurisme. Jassen en mantels vertoonden dezelfde inventiviteit. Naast cirkels en vierkanten, maakte hij er enkele met grote driehoekige mouwen, waaronder een vinyl puffer. Het waren experimentele stukken, maar niet ingewikkeld, maakte hij duidelijk. “Ik heb echt een obsessie voor eenvoudige patronen, ze vertrekken van geometrische vormen”, vertelde Felice voor de show aan Vogue Runway.

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.