Milan Fashion Week: Andreas Melbostad over Diesel Black Gold SS18
© Pers

Milan Fashion Week: Andreas Melbostad over Diesel Black Gold SS18

Leestijd: 2 min

Wij gingen langs bij de Diesel Black Gold showroom in Milaan en spraken er met ontwerper Andreas Melbostad. We hadden het uiteraard over de SS18 collectie, maar ook over gender fluidity en zijn stijliconen.

Hoe bevalt werken voor Diesel Black Gold je?

“Ik vind het geweldig. De tijd vliegt voorbij. Het is een erg interessant label om voor te werken. Deze collectie is natuurlijk verschillend van de hoofdlijn Diesel. Er kruipt veel meer tijd en werk in het ontwerpen van een collectie. We willen telkens een nieuw verhaal brengen, maar moeten tegelijkertijd ook trouw blijven aan de identiteit van Diesel.”

Diesel Black Gold

Pers

Wat is precies het verschil tussen Diesel en Diesel Black Gold?

“Diesel Black Gold is de catwalk tegenhanger van Diesel. Het is echter geen high-end luxury lijn, maar het bevindt zich op hetzelfde niveau als bijvoorbeeld Alexander Wang en Acne. We steken meer tijd in research voor de ontwerpen en de uitvoering, maar het DNA blijft wel hetzelfde als dat van Diesel, namelijk ‘rock denim’.”

De mode video van vandaag :
Kleurentest hoe ontdek je welke kleuren bij je passen

Is jeans ook het uitgangspunt voor Diesel Black Gold?

“We proberen altijd jeans te verwerken in de Diesel Black Gold collecties, maar het is niet de focus. We willen het publiek elk seizoen blijven verrassen en we tasten de grenzen af. We streven ernaar telkens een nieuw, maar coherent verhaal te brengen.”

Hoe blijf je jeans heruitvinden?

“Elk seizoen bedenken we hoe we jeans kunnen verwerken in de collectie. Vaak beïnvloeden de andere stuks uit de collectie de jeansitems. Zo nemen we bijvoorbeeld een print uit de collectie en passen die toe op een jeansstuk. Soms vertrekken we echter ook uit het jeansstuk. Dan proberen we bijvoorbeeld vernieuwend te zijn in de behandeling van de jeansstof. Uiteraard is er ook een wisselwerking tussen de jeans- en de ready-to-wear-items. Deze collectie bevat een jurk die geverfd is op de manier waarop je jeans verft.”

Diesel Black Gold

Pers

Wat is het idee achter deze collectie?

“De inspiratie voor deze collectie was de jaren ’90. Dat vertaalde zich naar grunge-, streetwear- en sportelementen. Je ziet veel lange en vloeiende silhouetten, T-shirts en laagjes. Jurken zijn bijvoorbeeld gemaakt van technische sportswearmaterialen en hebben een sportschoenveter voor de rijgsluiting.”

Waarom koos je ervoor de mannen- en vrouwencollecties samen te presenteren?

“Enerzijds om praktische redenen. Het is gewoon makkelijker voor kopers dat beide collecties tegelijkertijd beschikbaar zijn. Anderzijds voelde het voor ons heel natuurlijk aan. We creëren beide collecties immers op gelijkaardige manier en met dezelfde attitude.”

Heeft het misschien ook te maken met de gender fluidity tendens in de mode? 

“Ik denk dat het eerder komt omdat mannen vrouwen hebben bijgebeend op vlak van mode en stijl. Mannen vinden het tegenwoordig ook fijn om hun persoonlijkheid te uiten door middel van kleding. En er zijn ook minder vooroordelen over mannen die modebewust zijn. Het is niet zo dat we een uniseks collectie wilden presenteren. We behouden net het verschil tussen de mannelijke en vrouwelijke silhouetten. Door dat contrast lijken de vrouwelijke silhouetten zelfs nog vrouwelijker.”

Diesel Black Gold

Pers

Waar haal je inspiratie voor je collecties?

“Op veel plekken. Ik woon in New York en de attitude, de mensen en de energie van de stad beïnvloeden sowieso mijn werk. Ik kom ook één keer per maand naar Milaan om te vergaderen met het team. Die bijeenkomsten beïnvloeden uiteraard ook mijn ontwerpen. Verder doe ik ook veel onderzoek, meestal online.”

Wie zijn je stijlicoon? 

“Voor deze collectie ongetwijfeld Kate Moss. Ik hou van haar persoonlijke stijl uit de jaren ’90. De lange jurken en de sneakers. Maar ook bands als Depeche Mode en The Clash inspireren me erg. Op vlak van mode heb ik tijdens mijn carrière naar verschillende ontwerpers opgekeken. Toen ik jong was, waren dat voornamelijk Gaultier, Yohji Yamamoto, Azzedine Alaïa en Helmut Lang.”

Meer info over Diesel en Diesel Black Gold vind je op www.diesel.com.

Tine Stoop De artikels van >

Houdt van dansen, verliest zich graag in een goed boek en zegt geen nee tegen avontuur. Is sinds kort de trotse eigenaar van een vintage Chanel.

Tags: Catwalk, Diesel, Diesel black gold, Milaan, Milan fashion week.