Bekijk hier de eerste collectie van Matthew M. Williams voor Givenchy
© Imaxtree

Bekijk hier de eerste collectie van Matthew M. Williams voor Givenchy

Leestijd: 2 min

De Amerikaanse modeontwerper Matthew M. Williams heeft in Parijs zijn eerste collectie voor Givenchy voorgesteld. Hij werd in juni bij het label aangesteld als creatief directeur na het vertrek van Clare Waight Keller. Williams herinterpreteerde enerzijds het erfgoed van het modehuis, en zette tegelijkertijd de toon van de esthetiek die hij voor het merk wil ontwikkelen.

/

De aankondiging van Williams als nieuwe creatieve directeur van Givenchy veroorzaakte heel wat ophef op sociale media in juni. Hij poseerde namelijk met ontblote torso, getatoeëerd en voor het team van het merk. Als een soort van witte dictator werd toen gezegd. Het was alleszins een opvallende esthetische breuk met zijn voorgangers.

Gisteren, 4 oktober, presenteerde hij zijn eerste collectie voor het merk waarmee hij duidelijk maakte dat Givenchy naar zijn mening weer sexy mag worden.

/

Nieuw hoofdstuk voor Givenchy

Givenchy roept vooral tijdloosheid en chic op, onder andere omdat het merk historisch gezien gekoppeld is aan iconische actrices als Audrey Hepburn, Lauren Bacall, Grace Kelly en Jackie Kennedy-Onassis.

Toen hij in 1952 zijn Parijse modehuis oprichtte, werd Hubert de Givenchy echter bestempeld als “enfant terrible de la Couture.” Dat moet Mathew M. Williams gemerkt hebben toen hij door de archieven van het Franse huis ging, dat onder meer ontwerpers als John Galliano, Alexander McQueen, Riccardo Tisci en natuurlijk Clare Waight Keller als creatief directeuren heeft gehad.

Williams begon zijn carrière als artistiek directeur van Haus of Gaga, de creatieve fabriek van Lady Gaga. Daarna werd hij artdirector en kostuumontwerper van Kanye West om vervolgens samen met Virgil Abloh, Heron Preston, Justin Saunders, Florencia Galarza en de mysterieuze YWP het merk Been Trill op te richten. In de modewereld maakte hij naam mijn zijn eigen streetwearmerk 1017 ALYX 9SM. Ook werkte hij al voor Nike, Moncler en Stüssy

/

Een collectie die je van kantoor naar de dansvloer brengt

“Een collectie is opgebouwd als een puzzel, die symbolen en tekens samenbrengt, zonder ooit te vergeten dat een persoon van vlees en bloed het zal dragen en tot leven zal brengen. Deze vrouwen, deze mannen moeten zich krachtig, vrij, gelijkwaardig en vrolijk voelen; de collectie moet weerspiegelen wie ze werkelijk zijn, en deze identiteit versterken. Voor mij gaat het om het vinden van de mensheid in luxe,” zei Williams in een verklaring aan de pers.

De collectie die hij in slechts twee maanden tijd en te midden van een pandemie in elkaar stak, herinterpreteert de codes die zijn voorgangers hadden achtergelaten en bevat de originele kenmerken van Hubert de Givenchy: zwart, blote ruggen, halslijnen, drappages en dat met een eigentijdse twist. De Antigona, de culttas van het Franse merk, gaf hij ook een update.

De collectie is bijzonder veelzijdig en brengt je zo van het kantoor naar de club. Een originele visie op mode in een tijd waarin iedereen thuis moet blijven, maar die de hoop geeft om de zomer van 2021 wat vrijer door te brengen.

Nieuwigheden waren onder andere veel cut-outs, een unisex tas, de “G” kettingen, de Marshmallow, een schuimrubberen sandaal die zowel in een lage als hoge variant te zien was, én een sandaal met hak die je tenen in drie compartimenten verdeelt.

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.

Tags: Givenchy, Matthew williams, Ss21.