Nadège Vanhee-Cybulski, alumna van onze Antwerpse modeacademie, boog zich voor de herfst/winter 2022-2023 collectie van Hermès over vrouwelijk naakt in de mode. Vanuit haar eigen standpunt en dus weerspiegelden de modellen veeleer een beeld van bevrijdende kracht, waarbij streepjes bloot dienen om zichzelf te behagen en te laten zien dat je kan dragen wat je wilt.
Lees ook: Dit wil je weten over Gregoris Pyrpylis, de nieuwe creatief directeur van Hermès Beauty
De autonomie over het vrouwelijk lichaam terugclaimen met mode, kadert in een bredere maatschappelijke evolutie die ook andere ontwerpers al aanhaalden in hun collecties vorig seizoen. Seksueel geweld en seksisme blijven anno 2022 wijdverspreid en dat beperkt vrouwen onder andere in hun kledingkeuzes. Wie pakweg een korte rok draagt, wordt nog steeds vaak ‘verkeerd begrepen’ en zelfs aangevallen. Gesteund door feministische bewegingen wil de jonge generatie terug vrouw zijn zonder rekening te moeten houden met de mannelijke blik. En dat heeft Vanhee-Cybulski begrepen.
Hermès herfst/winter 22-23
Nieuw voor Hermès dit seizoen zijn de ultra korte shorts die hoog in de taille zitten, zowel uitgevoerd in leder als in een dikke wollen stof. Ze combineerde die met knielaarzen met vierkante neus. Vanhee-Cybulski experimenteerde ook met een trompe-l’oeil-techniek van wisselende transparante en ondoorzichtige stoffen in smalle streepjes, om zo de illusie van naakte huid te creëeren zonder al te veel – letterlijk – bloot te geven. We zagen dit geometrisch spel van schaduw terug in zowel tops, rokken als kousen.
Lees ook: Herfst/winter 22-23 shows: weelderigheid ten top bij Dries Van Noten
De vrouwelijke silhouetten voelden bij momenten haast aan als een tweede huid, door het gebruik van boterzacht leder – in de vorm van jasjes, jurken, rokken en broeken. Het kleurenpalet was relatief sober, met enkele mooi gecombineerde groen- en blauwtinten die eruit sprongen.
Benieuwd naar onze favoriete silhouetten?
Foto’s: Filippo Fior