Londen, NY, Parijs & Milaan in Fashion Week-crisis
©

Londen, NY, Parijs & Milaan in Fashion Week-crisis

Leestijd: 2 min

Het traditionele fashion week-systeem – waarbij mode wordt geshowd een halfjaar voor ze in de winkels ligt - werd de voorbije weken serieus in vraag gesteld. De modewereld zelf reageert uiteraard niet eensgezind. Wij verzamelden de reacties uit Londen, New York, Milaan en Parijs.

Alexander Wang, Proenza Schouler en Prada verkopen al handtassen uit de volgende wintercollectie. Rebecca Minkoff toonde zomerjurken bij -20°C. De collecties van Altuzarra, Jason Wu and Michael Kors kon je na de show al bestellen bij Bergdorf Goodman en ook bij Paco Rabanne lagen net na het defilé al vier looks in de etalage. Burberry presenteerde onlangs z’n plannen om het modesysteem volledig om te gooien. Het Britse label zal vanaf september de Womenswear en Menswear defilés samen tonen in twee jaarlijkse shows waarna je de kleding onmiddellijk zal kunnen shoppen. Art director Christopher Bailey: “Op deze manier kunnen we de ervaring van de show en het fysisch exploreren van de collecties nauwer bij elkaar betrekken”. Kortom: het is allemaal niet meer zo duidelijk. Maar wat zijn nu de officiële standpunten?

Show to shop?

PARIS

De terughoudende Fédération Française de la Couture du Prêt-à-Porter des Couturiers et des Créateurs de Mode klampt zich unaniem vast aan de oude kalender, met de instemming van Dior, Chanel, Saint Laurent, Nina Ricci, Hermès, Chloé, Agnès B., Issey Miyake, Isabel Marant, Balenciaga, Lanvin, Sonia Rykiel, Leonard, Dries Van Noten, Maison Margiela, Paul Smith en Kenzo. Voorzitter Ralph Toledano benadrukte dat de modemerken in Frankrijk “extreem gezond” zijn en dat het cliënteel “opgevoed en geïnformeerd is over hoe het systeem werkt”. De status quo is niet dom”, voegde hij er nog aan toe. De meeste van deze behoudsgezinde merken mogen dan wel winst maken, tijdens deze fashion week zaten er toch een aantal met een creatief continuïteitsprobleem. Dior en Lanvin zitten zonder creatief directeur, Saint Laurent by Slimane hield wellicht z’n laatste defilé en ook over Phoebe Philo bij Céline draait de geruchtenmolen op volle toeren.

ricci

LONDON

The British Fashion Council steunt Burberry’s nieuwe strategie en meent dat ook andere Britse labels een meer consumentgericht systeem ambiëren, met onder meer een gemeenschappelijke modeweek voor de mannen- en vrouwencollecties. De punkversie van het systeem is volwassen geworden en Britse designers vluchten niet meer naar Parijs om au sérieux genomen te worden, meer zelfs Alexander McQueen keerde dit seizoen terug en ook A.F. Vandevorst maakte na 18 jaar de overstap naar het minder stoffige en creatievere Londen. Dat Londen hip is, bewijst ook de terugkeer van Diors Cruise-collectie naar de Britse hoofdstad.

smith

MILANO

Camera Nazionale della Moda Italiana, vindt dat “Het verschil tussen het creëren van een verlangen en het tegemoet komen aan een nood zit in het verschil tussen slow en fast fashion”. De periode tussen het defilé en de winkel is de periode die mensen nodig hebben om de boodschap te begrijpen. Als de designer een echte artiest is, stelt hij immers iets voor dat niet echt bestaat. New York was altijd al het land van branding en marketing. Frankrijk en wij zijn meer bezig met creativiteit en fabricatie, de logica is verschillend. Zij volgen hun doel, wij het onze”. Bij de aanvang van Fashion Week Milano hield de Italiaanse eerste minister Matteo Renzi echter een speech waarbij hij juist focuste op globalisering en verandering: “Globalisering is Italië’s grootste potentieel. We moeten de waarden uit het verleden vertalen naar de toekomst. Mode gaat juist over innoveren en verandering”. Ook grote namen in de Italiaanse mode als Donatella Versace en Renzo Rosso zijn al langer voorstander van een nieuwe regeling.

Karl

NEW YORK

In New York huurde de CFDA eind 2015 de Boston Consulting Group in om het doel van New York Fashion Week opnieuw te evalueren. BCG sprak 50 insiders uit de fashion industry, waaronder 20 designers en fashion executives, acht groothandelaren en online shops, negen fashion editors maar ook producers, casting agents, fashion bloggers en vertegenwoordigers van internationale organisaties voor modehandel. Er blijkt een consensus te bestaan over de nood aan verandering. Ook het see-now-buy-now-concept keert regelmatig terug in de bevindingen als een wapen tegen het kopieergedrag van de ketens. Ook de timing van de leveringen (bikini’s in putje winter, bontjassen bij 34°C) staat ter discussie.

Tommy

Katrien Huysentruyt De artikels van >

Tags: A.F. Vandevorst, Burberry, Changes, Fashion week, Paul Smith, Show to shop, Tommy Hilfiger.