5 sporten die je samen met je baby kan doen

marieclaire_sporten_baby
©Shutterstock

Als mama heb je je handen vol aan je kleine spruit en blijft er vaak niet veel (lees: geen) tijd over voor wat me-time. Laat staan dat je op tijd en stond in de sportschool geraakt. Maar waarom neem je je oogappel niet gewoon mee? Deze vijf sporten kan je samen met je baby doen.

Voor je je als nieuwe mama vol overgave in de fitness in het zweet werkt, moet je gynaecoloog je eerst een ‘go’ geven. Artsen raden namelijk aan om na je bevalling zes weken (na een keizersnede acht weken) te wachten met sporten. Je lichaam heeft net een topprestatie neergezet en heeft die tijd nodig om te herstellen. De enige ‘sport’ die je de dag na je bevalling al mag doen, is je bekkenbodemspier trainen.

Na zes weken kan je dan rustig aan beginnen met lage-impact sporten. Luister daarbij steeds naar je lichaam en probeer je niet te forceren. Het hormoon relaxine, dat je lichaam aanmaakt tijdens de zwangerschap, kan immers nog tot zes maanden na de bevalling aanwezig zijn. Dat hormoon maakt je gewrichten en spieren soepeler waardoor je meer kans hebt op blessures. Vanaf drie maanden na de bevalling mag je wat intensiever beginnen sporten.

Gaf je gynaecoloog je groen licht en voel je je er klaar voor? Top! Maar waar begin je? En vooral, wat met je baby? Deze vijf sporten kan je met je baby doen. 

1/

Wandelen en joggen

Met wandelen kan je in principe al enkele weken na de bevalling beginnen. Leg je baby in de kinderwagen en trek samen naar buiten. Zo doe je aan lichaamsbeweging zonder je lichaam te veel te belasten, je haalt een frisse neus en – mooi meegenomen – het is dé ideale manier om je baby in slaap te krijgen. Beperk je de eerste weken tot een blokje om en bouw langzaam aan op.

Met joggen wacht je best tot je je bekkenbodemspier en buikspieren voldoende getraind hebt om kans op verzakking van de baarmoeder te voorkomen. Daarvoor zal je een drietal maanden nodig hebben. Wanneer je er klaar voor bent, kan je met je baby in de kinderwagen gaan joggen. Zorg er dan wel voor dat je een kinderwagen hebt met een goede schokdemping. Er zijn kinderwagens op de markt die speciaal ontworpen zijn om mee te gaan joggen zoals de Bugaboo Runner.

sporten met baby

Shutterstock

2/

Yoga

Yoga is de perfecte workout om mee te beginnen na je zwangerschap. Je maakt je lichaam weer sterk en soepel, je traint je core en het is ontspannend. Er zijn veel yogastudio’s en vroedvrouwpraktijken die mama-baby yoga aanbieden (google maar eens “mama baby yoga”). Tijdens zo’n mama-baby yogasessie wordt er extra aandacht geschonken aan de bekkenbodemspier. Bovendien krijg je er de ruimte om je baby te verschonen of te voeden wanneer dat nodig is.

sporten met baby

Shutterstock

3/

Zwemmen

Zwemmen is een sport die wordt aangeraden tijdens de zwangerschap, maar ook na je bevalling kan je daar zeker mee verder doen. Met zwemmen train je je volledige lichaam en door de gewichtloosheid in het water belast je je gewrichten zo min mogelijk. In veel zwembaden kan je terecht voor babyzwemmen. Zo leert je baby al spelenderwijs wennen aan het water en jij hebt tegelijkertijd je lichaamsbeweging.

sporten met baby

Shutterstock

Lees ook: De 12 coolste badpakken om baantjes in te trekken

4/

Fitness

Babyfitness is een vorm van fitness waarbij je je baby gebruikt in plaats van gewichten. Je voert allerlei oefeningen uit waarbij je de verschillende spiergroepen traint en tegelijkertijd spendeer je quality time met je baby. Er is vast wel een fitnesscentrum of een kinesistenpraktijk in je buurt te vinden waar je babyfitness kan volgen, maar je kan de oefeningen ook heel gemakkelijk thuis doen. In het boek #Fitmom van Delphine Steelandt (Uitgeverij Lannoo) vind je heel wat inspiratie, maar ook op Youtube zijn er veel babyfitness video’s te vinden.

5/

Kangatraining

Danseres, fitnessinstructeur en mama van drie kinderen Nicole Pascher begon zich in 2008 te verdiepen in pre- en postnatale fitness en ontwikkelde zo haar eigen workoutprogramma. Kangatraining is een mix van fitness en dans waarbij je je kindje in een draagzak op je buik draagt (vandaar de naam). Je traint je volledige lichaam op een leuke manier, je kindje wordt er rustig van en het versterkt de band tussen moeder en kind. In België zijn er voorlopig nog maar twee kangatrainsters te vinden, namelijk in Gent en in Brussel. Hou de officiële website in de gaten voor sessies in jouw buurt.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Nicole Pascher (@kangatraining_official) op

| | | |
Tags: Baby, Babyfitness, Kangatraining, Mama, Mama baby yoga, Sport, Workout.

Elders op het web

Op andere sites van Editions Ventures