5 tips & tricks voor een gezonder leven uit ‘Forever Young’ van Martine Prenen

door Shani Maes
marieclaire_foreveryoung
©Pexels

Je niet goed voelen in je vel, vaak moe zijn en slecht slapen. We kampen er allemaal weleens mee… Martine Prenen ging met deze gevoelens aan de slag en maakte het boek ‘Forever Young’ boordevol tips & tricks voor een gezond en gelukkig leven. Wij kozen er voor jou vijf handige en nuttige tips uit. Lees je mee?

1. Leer opnieuw én goed ademen

Het klinkt misschien vreemd in de oren, maar neem de tijd om goed te leren ademen want lang niet iedereen doet het op de juiste manier. Je ademwijze vertelt veel over je fysieke en mentale toestand. Zo blijken mensen die hyperventileren vaak perfectionisten en anderzijds hebben mensen die te langzaam ademenen vaak last van spanning, angst en frustraties. Thank god dat je hier vanaf raakt door een simpele oefening die je best enkele keren per dag uitvoert.

Martine Prenen

Instagram: @martine_prenen

Leer door je buik te ademen 

Hoe: Ga op je rug liggen met een kussen onder je hoofd en leg je armen ontspannen naast je lichaam. Leg een hand op je borstkas en adem zoals gewoonlijk. Voel je dat de lucht vooral uit je borstkas komt? Focus je dan op je buik en ga daar ademen. Al na 21 dagen (wel door dagelijks te oefenen natuurlijk) wordt het ademen door je buik een automatisme.

Duur: 3 minuten

Tip: Je kan tijdens de oefening ook aan iets ruiken dat je graag ruikt zoals een bloem of stuk chocolade. Meestal adem je dan spontaan door je buik.

1/

2. Doe aan aromatherapie

Een tweede tip uit ‘Forever Young’ is aromatherapie. Aroma-what? Geen paniek, we leggen het je graag uit. Eigenlijk is het een vorm van kruidengeneeskunde gebaseerd op etherische oliën (dus olie die op een natuurlijke manier uit delen van planten wordt gewonnen). Deze oliën kan je verdampen, gebruiken als massageolie of in bad doen. Ze brengen zowel je lichaam als geest in evenwicht.

3 tips bij aromatherapie

  • Koop de etherische oliën voor je aromatherapie alleen bij de apotheek of in een natuurwinkel. Wanneer je goedkope olietjes koopt, zijn ze vaak verdund met schadelijke stoffen. Oppassen geblazen dus.
  • Etherische olie kan je een beetje vergelijken met wijn (jammer genoeg niet om op te drinken natuurlijk). Kostbare oliën als roos, jasmijn en sandelhout gaan namelijk ook lang mee en de geur wordt na verloop van tijd dieper en beter.
  • Na twee jaar kan je de oliën nog wel verdampen, maar breng je ze best niet meer aan op de huid.
Martine Prenen

Instagram: @nutrimea_mearome

Welke geur gebruik je best voor welke situatie?  

  • Lavendel werkt rustgevend
  • Kamille gaat prikkelbaarheid en zontekort tegen
  • De geur van citrusvruchten is activerend en montert op (zéker niet gebruiken voor het slapengaan dus)
  • Rozengeur maakt futloze mensen opnieuw actief
  • Rozemarijn verhoogt je concentratie

2/

3. Word een positivo

Het is niet voor niets bewezen dat zwartkijkers en pessimisten sneller ziek worden dan de positivo’s onder ons. Sta je nog niet altijd positief in het leven, maar wil je dit wel? No worries, want er zijn technieken waarmee je je onderbewustzijn kan bijsturen. Met andere woorden: gevoelens vans angst, woede en jaloezie omzetten naar gedachten van geluk en tevredenheid. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen, is mediteren en zo rust in je hoofd brengen.

Martine Prenen

Instagram: @martine_prenen

Je elke dag 15 minuutjes in stilte afzonderen doet al wonderen. Enkele tips voor tijdens het mediteren:

  • Zoek een rustige plek op
  • Focus op een monotoon geluid zoals bijvoorbeeld water
  • Zorg voor een aangename temperatuur en trek comfortabele kleding aan
  • Maak een mooie rechte rug en lange nek. Doe je schouderbladen naar beneden en observeer je ademhaling.
  • Sluit je ogen of focus je op een object zoals een kaars of een foto. Probeer hierbij aan niets te denken (sommige mensen denken aan ‘wit’) en maak je geest leeg.

3/

4. Breng regelmaat in je slaappatroon

Moeilijk in slaap raken, je bent niet de enige die ermee kampt. Het is wel belangrijk om te weten dat te weinig slaap leidt tot verminderde prestatie op termijn, iets wat we willen vermijden natuurlijk. Gelukkig heeft ook Martine Prenen hier een oplossing voor. Het ideale is elke nacht 8 uur slapen en om deze langere slaap op te bouwen, begin je best rustig met een nieuw slaappatroon.

Martine Prenen

Instagram: @martine_prenen

Tips voor ‘voor het slapengaan’

  • Probeer ‘s avonds niet te veel meer te doen (niet makkelijk, maar wel doeltreffend)
  • Ben je een slechte slaper? Neem dan wat melamine in of kies voor een theelepeltje magnesiumcitraat
  • Geef je maag na 20u zoveel mogelijk rust. Toch een hongertje? Kies dan voor een banaan, dadels of wat nootjes (vermijd suiker!)

Tips voor ‘s nachts

  • 18 graden is een ideale temperatuur om in te slapen
  • Verduister je slaapkamper zo goed mogelijk, want licht bevorderd de nachtrust absoluut niet
  • Creëer een allergievrije ruimte: was dus regelmatig je kussens en donsdekens en schud ze af en toe op in de buitenlucht

4/

5. Eet lekker én gezond

Gezonde en voedende maaltijden doorheen je dag zijn noodzakelijk. Maar wat eet je nu best? Volgens Martine Prenen zijn dit de do’s voor ontbijt en lunch. Wij krijgen er al het water van in de mond. Yummy!

Ontbijt

  • Pers een vers groentensapje en kies voor gesneden fruit
  • Eet je graag brood, kies dan voor de meest donkere variant zoals volkorenbrood of kiembrood. Opgelet: veel donker brood uit de supermarkt is gekleurd en kan een suikerpiek kan veroorzaken (afblijven dus!)
  • Boekweitpannekoeken, kastanjecrackers, rijstwafels, zelfgemaakte muffins of cakes: gezonde ontbijtjes waar iedereen verzot op is
Martine Prenen

Instagram: @martine_prenen

Lunch

  • Een pastasalade, pitabroodjes met een ‘smos’ van groenten, auberginepasta,..
  • Zelfgebakken taartjes of koekjes (want ja, af en toe mag je eens zondigen) die gemaakt zijn van volwaardige bloem en kokosbloemsuiker
  • Trakteer jezelf eens op een lekkere, zelfgemaakte soep. Die is zoveel lekkerder dan een instantsoepje
  • Kies voor een sateetje met bijvoorbeeld minigehaktballetjes, geitenkaasballetjes, meloenbolletjes, kerstomaatjes of druiven. Het kan allemaal, het is gezond én je likt je vingers ervan af

Extra tip: kauw goed en langzaam op je eten, dit helpt om je voedsel goed te verteren en geeft je een verzadigd gevoel zodat je niet te veel eet.

Deze tips kwamen uit het boek ‘Forever Young’ van Martine Prenen. Zin in meer tips voor een gezonde en happy levensstijl? Duik dan zelf eens in het boek. 

Vond je dit interessant? Lees dan zeker ook ‘Vergeet kokoswater, berkenwater is het nieuwe afslankdrankje‘ en ‘LONGREAD: Ons volledige interview met Steffi Vertriest‘. 

| | | |
Tags: Boek, Forever Young, Martine Prenen, Tips.

Elders op het web

Op andere sites van Editions Ventures