Spirulina, een alg dat je dringend moet ontdekken

door Véronique Houguet & Nora Antonissen
marieclaire-spirulina
©Shutterstock

Spirulina is een alg waarvan de ouderdom geschat wordt op 3,5 miljard jaar. Tegenwoordig vind je het ook bij ons in biowinkels omwille van de voordelen die spirulina met zich meedraagt. Wat maakt deze alg zo uitzonderlijk? Moeten we hem direct beginnen nuttigen? We vertellen je alles over deze superfood.

Wetenschappers beschouwen spirulina als de beste bron van eiwitten en ijzer ter wereld. Bovendien wordt het toegediend aan populaties die te kampen hebben met hongersnood. Waarom? Omdat dit microalgje zowel een plant is als een waterbacterie. Die combinatie maakt dat spirulina beschikt over ongeziene hoeveelheden micronutriënten en antioxidanten – denk: vitaminen (B, E, K …), mineralen, sporenelementen, carotenoïden, essentiële vetzuren, eiwitten. Het bevat echter geen vitamine C, jodium, omega 3 of vezels.

Ontgiften en zuiveren

Het hoge chlorofylpercentage (115 mg /10 g) maakt dat spirulina het lichaam zuivert van zware metaalresten (o.a. kwik, lood en nikkel) en andere pesticiden die je metabolisme verstoren met overgewicht, vermoeidheid en spijsverteringsstoornissen tot gevolg. “Het chlorofyl bindt zich aan de gifstoffen en zorgt er vervolgens voor dat deze op een natuurlijke wijze worden geëlimineerd”, zegt dr. Jean Dupire, een voedingsdeskundige die reeds meerdere boeken aan deze wonderlijke alg wijdde.

1/

Fijn voor de lijn

Geen alg zo handig als spirulina voor al wie graag een paar kilo’s kwijt wil. Dankzij een hoge concentratie aan plantaardige eiwitten (maar liefst 60 à 70%), zorgt spirulina voor een verzadigd gevoel waardoor je minder snel honger hebt. Ook bevat dit alg belangrijke aminozuren die ons eigen lichaam niet aanmaakt, zoals tryptofaan, cruciaal voor je emotionele balans, en fenylalanine, de voorloper van het energiserende dopamine. Het maakt een dieet mogelijk zonder al te veel vermoeidheid.

Nog een paar leuke pluspunten: spirulina verhoogt de productie van lactobacilli in je darmen, stimuleert je spijsvertering én geeft je immuunsysteem een boost. De moleculaire werking ervan ligt dicht bij EPO, erytropoëtine, wat in de oncologie gebruikt wordt om kankerpatiënten weer op krachten te krijgen. Spirulina is ook rijk aan plantaardig ijzer en dus een ideaal extraatje voor vegetariërs, flexitariërs en vrouwen die last hebben van overvloedige menstruaties.

2/

Antiveroudermiddel

De antiradicale eigenschappen van spirulina – dat een concentratie van bètacaroteen bevat dat tien tot vijftien keer hoger ligt dan in wortel en vitamine E – maken het tot een anti-aging middel bij uitstek, geoptimaliseerd in regenererende thalassotherapiebehandelingen die spirulina en zeewier combineren.

3/

Hoeveel spirulina moet je innemen?

Spirulina wordt bij voorkeur geabsorbeerd in de vorm van vlokken en twijgen, 100% zuiver, zonder hulpstof (silica, zetmeel, enz.) en liefst lokaal geproduceerd. De juiste dosis? 1 tot 3 gram per dag (1 theelepel komt overeen met 3 gram). Een kleine waarschuwing: bij hoge dosissen kan spirulina aanleiding geven tot hoofdpijn en darmpijn. Het is ook gecontra-ïndiceerd bij mensen met nierfalen.

Bron: www.marieclaire.fr.

| | | |
Tags: Alg, Detox, Gezondheid, Spirulina, Wellbeing.

Elders op het web

Op andere sites van Editions Ventures