Ga in topvorm op skivakantie dankzij deze 4 tips

Skivakantie topvorm
©Shutterstock

Nu het buiten steeds kouder wordt, kunnen we opnieuw beginnen aftellen naar de leuke skivakanties. Poedersneeuw en après-ski zijn uiteraard top, maar stramme spieren en verzuurde kuiten horen helaas ook bij de meeste skivakanties. Gelukkig is het nog niet te laat om je spieren wat te trainen. Dankzij deze handige tips ga jij binnenkort in topvorm op skireis!

Een skivakantie is altijd leuk en gezellig, en het skiën zelf is een uitdagende sport. Tijdens het skiën worden heel wat spieren aangesproken die je normaal weinig tot niet traint en dat kan leiden tot pijnlijke spieren. De skischoenen dwingen je onderbenen vooruit, waardoor er een constante belasting is van hamstrings en quadriceps en ook je evenwicht wordt de hele tijd op de proef gesteld op de piste. Gelukkig is het nog niet te laat om je voor te bereiden op je skivakantie. Op deze 4 punten bereid je je best nu al voor.

1. Uithouding

Een goede uithouding is erg belangrijk tijdens het skiën. De meeste ongevallen op een skivakantie gebeuren niet voor niets in de namiddag wanneer de vermoeidheid begint op te treden. Als we moe zijn, zijn we minder alert en kunnen we ons minder goed concentreren.

Je kan vermoeidheid tegengaan door je uithoudingsvermogen te trainen. Denk hierbij aan joggen, touwtjespringen of schaatsen. Bouw je training langzaam op om overbelasting te vermijden. Als beginnende loper start je bijvoorbeeld best met 15 minuten joggen. Daarna kan je een kwartier joggen afwisselen met stappen.

skivakantie topvorm

Shutterstock

Tags: Conditie, Skivakantie, Spieren, Training.

Elders op het web

Op andere sites van Editions Ventures