Kunstenaar herwerkt seksistische reclamecampagnes

seksistische reclamecampagnes
©Eli Rezkallah

Kunstenaar Eli Rezkallah herwerkte seksistische reclamecampagnes door de rollen tussen man en vrouw om te keren. Op die manier benadrukt hij de uiterst denigrerende aard van de advertenties.

De 31-jarige Eli Rezkallah uit Libanon is fotograaf, videograaf, visueel kunstenaar en oprichter van het succesvolle Plastik magazine. Voor zijn serie In a Parallel Universe herwerkte hij reclamebeelden uit de jaren ’40, ’50 en ’60 door de rollen tussen man en vrouw om te draaien.

In de oorspronkelijke beelden zien we hoe de vrouwen worden weergegeven als onderdrukt en dom en mannen als dominant en intelligent. Door de rollen om te draaien, benadrukt Rezkallah de uiterst seksistische aard van de advertenties.

“Tijdens Thanksgiving hoorde ik mijn ooms praten over hoe vrouwen goed zijn in koken en het vervullen van andere ‘vrouwentaken'”, vertelt Rezkallah op zijn website. “Hoewel ik weet dat niet alle mannen zo denken, was ik toch verrast te horen dat sommigen dat wel nog doen. Daarom bedacht ik een parallel universum waarin de rollen omgekeerd zijn en mannen een portie krijgen van hun eigen seksistische gif.”

10seksistische reclamecampagnes
seksistische reclamecampagnes
1/10
seksistische reclamecampagnes
2/10
seksistische reclamecampagnes
3/10
seksistische reclamecampagnes
4/10
seksistische reclamecampagnes
5/10
seksistische reclamecampagnes
6/10
seksistische reclamecampagnes
7/10
seksistische reclamecampagnes
8/10
seksistische reclamecampagnes
9/10
seksistische reclamecampagnes
10/10
Tags: Eli rezkallah, Reclame, Seksisme.

Elders op het web

Op andere sites van Editions Ventures