Het genie achter de bliksemschicht van David Bowie - Marie Claire

Het genie achter de bliksemschicht van David Bowie

David Bowie © Getty images/Carl Court

Het is al een jaar geleden dat David Bowie ons verliet, maar dat ene beeld blijft voor altijd op ons netvlies gebrand: zijn gelaat met de rood-blauwe bliksemschicht. Achter dat wereldbekende symbool, nagebootst door miljoenen fans, schuilt een Frans make-upwonder dat onterecht wordt vergeten. Tekst Fabrice Gaignault

Pierre Laroche is voor de meesten onder ons een nobele onbekende, maar zelfs bij wie dacht alles te weten over de excentrieke jaren zeventig en hun icoon David Bowie doet hij geen belletje rinkelen. In 1991 werd dit make-upgenie helaas geveld door aids. Aan hem hebben we de smoky eyes-hype van de jaren zestig te danken, en hij was ook de bezieler van de door Bowie gepopulariseerde glitterlook én de bedenker van de bliksemschicht op het gelaat van de zanger.

De legendarische bliksemschicht

Laroche groeide op in Algerije, maar toen het land onafhankelijk werd, werd hij er samen met zijn ouders weggejaagd. Hij volgde een opleiding in Parijs en besloot al snel zijn geluk te beproeven in Londen, waar hij dankzij zijn uitzonderlijke technieken dé ster werd in schoonheidssalon Elisabeth Arden. Maar het salon was niet echt te vinden voor experimenteren en Laroche had teveel nieuwe ideeën, dus stampte hij zijn eigen zaak uit de grond. Hij luisterde talrijke défilés en shootings op en zijn reputatie groeide snel. Op een dag contacteerde de entourage van David Bowie hem voor een vertrouwelijk project: de cover van Aladdin Sane, het zesde meesterwerk van de zanger, gefotografeerd door Brian Duffy. Alvorens Bowie’s wensen voorzichtig en op zijn eigen manier te interpreteren, luisterde Laroche wijs naar wat de zanger, die zich had laten inspireren door het Japanse kabukitheater, van hem verwachtte. Bloot bovenlijf als een beeld van albast, de ogen gesloten en het hoofd lichtjes naar beneden gericht, rood haar en de helft van het gelaat verborgen achter een rood-blauwe bliksemschicht. Het resultaat overtrof alle verwachtingen: Duffy, Laroche en Bowie hadden een waar icoon in het leven geroepen.

Officiële make-upartiest

David Bowie ontketende als aseksuele, provocerende androïde, ultragestileerd buitenaards wezen, ultieme dandy en cathartische visionair een besmettelijke golf van hysterie, die evenveel aan zijn muziek lag als aan zijn verschijning. Brian Duffy kon de druk van dit rock-‘n-rollcircus enkele jaren later niet meer aan en verbrandde een groot deel van zijn archief om zich daarna terug te trekken als restaurateur van antieke meubelen. Laroche bleef echter op koers, ondanks het tumultueuze, epische tijdperk waarin drugs en seks welig tierden. Laroche ging als officiële make-upartiest met Bowie mee op tournee en werd na afloop alweer opgeroepen, dit keer voor de cover van Pin Ups (hiervoor schminkte hij ook model Twiggy). Hierover zei hij: “David heeft heel regelmatige gezichtscontouren, hoge jukbeenderen en een ideale mond. Maar ik moet goed opletten, want hij heeft een heel dunne huid en sommige poeders die ik gebruik zijn erg sterk.” Pierre Laroche werd wereldberoemd in de Londense glamourscene. Hij werkte tegelijk voor modemagazines, filmsterren en televisieberoemdheden.

Teloorgegaan talent

Vervolgens trok Laroche naar de Verenigde Staten waar hij alle mogelijke zinderende celebrity’s ontmoette. Hij beleefde alweer een hoogtepunt wanneer de Hollywoodstudio’s hem vroegen om de make-up voor de filmadaptatie van The Rocky Horror Picture Show te ontwerpen en uit te voeren: het resultaat was verbluffend. Maar door zijn somber karakter en een beginnende ziekte zou het niet lang meer duren tot hij afstand begon te nemen van het wereldje waarin hij zo’n belangrijke rol had gespeeld. Hij verdween uiteindelijk bijna helemaal anoniem van onze aardbol, in het begin van de jaren negentig. Vroeger zo succesvol in het sterrendom, nu vergeten. Maar het beeld van Bowie, dat nog steeds op het gelaat van zoveel nieuwe fans wordt gekopieerd, blijft onsterfelijk.

Lees het volledige artikel in het februarinummer van Marie Claire, verkrijgbaar vanaf 18 januari. 

10.01.17
Meer lezen

Liv Tyler is het nieuwe gezicht van Triumph Essence

Het Duitse lingeriemerk Triumph pakt voor zijn nieuwe campagne uit met een bekend gezicht: niemand minder dan…

Celebs tonen hun mooiste festivaloutfits op Coachella

Het festival Coachella in Californië is sinds enkele jaren the place to be op het vlak van muziek,…

HAARTREND: Celebs houden van grijs

Cara Delevingne, voormalig model en nu ernstige actrice, liet tijdens de promotietour van haar nieuwste film Valerian and…